موتور کرکره برقی

موتور کرکره برقی

موتور کرکره برقی یکی از متعلقات اصلی در صنعت درب اتوماتیک میباشد

 

در نظر بگیرید کرکره های قدیمی توسط نیروی دست بالا و پایین آورده میشد 

اینکار دارای مشقت فراوان و امنیت پایینی بود

 

چرا که با شکستن قفل کرکره شاهد بالا رفتن کرکره بودیم

 

اما با گذشت زمان شاهد هوشمند سازی صنعت درب اتوماتیک بودیم

تا جایی که امروزه با زدن ریموت کرکره بالا و پایین میرود

 

موتور های کرکره به چندین بخش مختلف تقسیم بندی میشوند

  1. موتور های توبولار
  2. موتور های ساید
  3. موتور های سنترال یا سانترال
  4. موتور های صنعتی
  5. موتور های پرسرعت
  6. موتور های سه فاز

 

که هر کدام از این موتور های به دسته بندی های سیستم برق اضطراری و توان های مختلف تقسیم بندی میشود

 

موتور های توبولار:

موتور توبولار یکی از پرمصرف ترین موتور های کرکره میباشد

این موتور که داخل رل کرکره داخل لوله قرار میگیرد به انواع مختلفی تقسیم بندی میشود

  1. موتور های توبولار متر مربع
  2. موتور های توبولار بر حسب نیوتن
  3. موتور های توبولار با یو پی اس
  4. موتور های توبولار صنعتی

 

معمولا در بیشتر کرکره هایی که موتور توبولار نصب کرده اند از موتور های متر مربع و برحسب نیوتن استفاده شده است

زیرا این دو نوع موتور بیشترین استفاده را در بین چهار مدل بالا دارند

 

موتور توبولار 12 ، 14 ، 15 و  24 متر مربع موتور هایی هستند که با توجه به متراژ کرکره مورد استفاده قرار میگیرند

و موتور توبولار بر اساس نیوتن در توان 60 ، 80 ، 100 ، 120 ، 140 دسته بندی میشوند

 

موتور کرکره برقی بالا به جز توبولار با یو پی اس همگی از ولتاژ 220 ولت تغذیه میکنند

 

یو پی اس دستگاهی میباشد که دارای دو باطری داخلی بوده

و در زمان قطع برق به صورت هوشمند موتور را به دو باطری داخلی متصل میکند

 

برای درب هایی که نیاز به حرکت در زمان قطع برق دارند باید از موتور توبولار با یو پی اس استفاده شود

تمامی موتور های توبولار با یو پی اس 24 ولت طراحی میشوند

 

و به محض وصل برق موتور از باتری به برق شهر با مبدل 24 ولت تغییر حالت میدهد

 

ویژگی برتر موتور توبولار نسبت به موتور های ساید مخفی بودن موتور میباشد

یعنی موتور به داخل لوله آهنی متصل شده و لوله داخل رل کرکره قرار میگیرد

 

عملا دسترسی به موتور مشکل بوده و این باعث امنیت بالای موتور توبولار میباشد

 

از طرفی اگر موتور با هر مشکلی مواجه شود و نیاز به دسترسی به موتور داشته باشیم باید کرکره کلا پایین آورده شود

تا موتور کرکره برقی از داخل لوله خارج و خدمات بر روی آن اعمال شود

 

از موتور های توبولار صنعتی برای درب هایی که نیاز به موتور توبولار با توان بالا دارد استفاده میشود

موتورهای توبولار صنعتی معمولا در توان 180 ، 230 و 300 نیوتن بیشترین تقاضا را دارند

 

که سری این نوع موتور ها بر خلاف دیگر توبولار ها 11 بوده و بایستی مانند موتور های ساید از لوله 11 استفاده کرد

تمامی موتور های توبولار از سیم پیچ مس ساخته میشوند

 

موتور توبولار بر روی محور و یکی از طرفین کرکره قرار می گیرد از این رو قسمتی از موتور به خودی خود دارای پوشش نمی باشد

 

و از طرفی تنظیمات کرکره شامل دو میکرو سوئیچ در قسمت پایین موتور توبلار است

که این دو میکروسوئیچ جهت تنظیم میزان بالا یا پایین بردن کرکره استفاده می شوند.

و خلاص کن دستی کرکره است که این قسمت در مواقعی که قطع برق اتفاق می افتد مورد استفاده قرار می گیرد

و کرکره با استفاده از یک اهرم (آچار آلن) به بالا یا پایین هدایت می شود.

 

میتوان از کاور توبولار استفاده کرد تا ضمن پوشش کامل میکرو سوییچ و خلاص کن،موتور را در برابر بارش باران محافظت نماید

 

 

موتور های ساید:

موتور های ساید همانند موتور توبولار از پر فروش ترین موتور های بازار میباشند

 

که بر خلاف توبولار بیرون رل و در کنار کرکره نصب شده و عمل باز و بسته شدن کرکره را امکان پذیر میسازد

 

انواع موتور های ساید:

  1. موتور ساید بدون یو پی اس
  2. موتور ساید با یو پی اس
  3. موتور ساید صنعتی سه فاز
  4. موتور ساید پر سرعت

 

 

اجزای تشکیل دهنده موتور ساید:

  1. موتور ساید
  2. یو پی اس (این قطعه در موتور AC وجود ندارد)
  3. رسیور (مختص موتور AC)
  4. ریموت ها
  5. کلید دستی
  6. کلید وایرلس
  7. صفحه کامل موتور ساید (3 پیچ یا 4 پیچ)
  8. دفترچه راهنمای موتور

 

موتور های ساید بدون یو پی اس را موتور های ساید AC نیز مینامند

موتور ساید بدون یو پی اس در توان های 300 ، 500 ، 600 ، 800 ، 1000 ، 1500 ساخته و عرضه میگردند

این موتور ها با جریان 220 ولت برق کار میکنند و بسته به اندازه درب مورد نظر انتخاب و نصب میگردند

 

ویژگی موتور های ساید نسبت به موتور های توبولار قدرت و عمر بالا میباشد

و در صورت خرابی موتور به راحتی با باز کردن کاور و پیچ های موتور میتوانیم موتور را از مجموعه کرکره جدا کنیم

 

موتور های ساید بدون یو پی اس معمولا از سیم پیچ آلومینیوم و مس تولید میشوند

اما تمامی موتور های با یو پی اس دارای سیم پیچ مس هستند

 

موتور های بدون یو پی اس تماما با ولتاژ 220 ولت شهری کار میکنند اما موتور های با یو پی اس از سیستم 24 ولت تغذیه میکنند

 

معمولا موتور های با یو پی اس به علت توان 24 ولت داغ نمیشوند و طول عمر بالایی دارند

 

پایه موتور های ساید به دو نوع سه پیچ و چهار پیچ تقسیم بندی میشود

و البته باز بسته به توان موتور صفحه بزرگتر و سنگین تر میشود

اما بیشترین مصرف صفحه موتور ساید مربوط به صفحه سه پیچ میباشد

 

موتور های با برق اضطراری یا با یو پی اس یا DC به توان های 200 ، 300 ، 500 و 750 کیلو زیر تقسیم بندی میشوند

که بسته به ابعاد درب میتوان از موتور متناسب استفاده کرد

 

موتور  سنترال یا سانترال:

موتور سنترال یا سانترال در مرکز شفت کرکره برقی قرار میگیرد و به همین دلیل موتور کرکره مرکزی یا سنترال نامیده میشود

از مزایای این نوع موتور کرکره برقی حرکت سریع و روان در مقایسه با موتور های توبولار و ساید میباشد

 

بدلیل اینکه این موتور نیاز به فنر بندی شفت کرکره برقی دارد زمان زیادی در نصب و هزینه نصب بالایی دارد

و امروزه تنها در کرکره های قدیمی (لانه زنبوری) و هوشمند سازی این قبیل کرکره ها استفاده میشود

 

مزایای موتور کرکره برقی سنترال یا سانترال :

» حرکت سریع و روان موتور

» عملکرد سریع و آسان خلاص کن جهت استفاده در هنگام بی برقی

» قابل نصب بر روی کرکره های لانه زنبوری قدیمی و تبدیل آنها به کرکره برقی هوشمند

.

معایب موتور کرکره برقی سنترال یا سانترال :

» نصب دشوار و هزینه نصب تقریبا بالا

» اگر به صورت درست و استاندار نصب نشود موتور و فنر ها بر روی تیغه های کرکره خش می اندازند

» تعمیرات آن نیاز به مهارت فنی بالایی دارد و در صورت خرابی نیاز است که کل کرکره برقی و شفت آن پیاده شود.

بدون برچسب

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

بالا